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Base de données des enseignements et séminaires de l'EHESS

Culture et politique en Chine contemporaine - Culture and Politics in contemporary China

  • Sebastian Veg, directeur d'études de l'EHESS ( CCJ-CECMC )

    Cet enseignant est référent pour cette UE

S'il s'agit de l'enseignement principal d'un enseignant, le nom de celui-ci est indiqué en gras.

Lundi de 16 h à 19 h (salle 681, 6e étage, bât. Le France, 190-198 av de France 75013 Paris), du 14 novembre 2016 au 30 janvier 2017. La séance du 16 janvier se déroulera en salle 015, RdC, du bât. Le France

Comment envisager la production culturelle - littéraire, cinématographique, intellectuelle - en Chine contemporaine ? D’un côté, l'État conserve des prérogatives irremplaçables : censure négative par monopole des numéros d’ISBN ou des visas d’exploitation des films ; intervention positive à travers des incitations économiques à répondre aux besoins idéologiques du régime. De l’autre, la production culturelle peut parfois représenter un espace d’autonomie ou de résistance aux logiques politique et commerciale (cinéma indépendant, revues non-enregistrées). Le rôle du marché est ainsi ambigu : si l’économie privée a pu créer de nouveaux espaces d’expression, le marché stimule également une culture de consommation conformiste qui s’intègre parfaitement dans le discours idéologique de l’État.

Ce séminaire s’appuiera à chaque séance sur des sources textuelles (littéraires, cinématographiques, intellectuelles) pour étudier la production, la diffusion et la réception des textes culturels aujourd’hui. Une attention particulière sera portée au rapport entre culture d’élite et culture populaire, ainsi qu’à la dynamique du centre et de la périphérie, avec la réception en Chine d’un culture pan-chinoise produite à Taiwan ou Hong Kong, asiatique, mondiale.

This seminar (taught in French) proposes to examine the conditions of cultural production in contemporary China. On the one hand, the State retains significant prerogatives: negative censorship through the monopoly of ISBN numbers or distribution visas for films; positive economic incentives to respond to the ideological needs of the regime. On the other hand, cultural production can sometimes represent a space of autonomy or resistance to political and commercial logic (independent cinema, unofficial journals). The role of the market is ambiguous: while the private economy has created new spaces of expression, the market also stimulates a conformist consumer culture which dovetails with the ideological discourse of the state.

Each session will use textual sources (literary, filmic, intellectual) to study the production, distribution and reception of cultural texts today. Particular attention will be paid to the connection between elite and popular culture, as well as to the dynamics of centre and periphery, with the reception in China of pan-Chinese pop culture produced in Taiwan or Hong Kong, or an Asian or globalized one.

Validation du séminaire en master :

Le séminaire est validable dans le cadre des master AMO et Histoire et Civilisations sur la base de 24h (6 ECTS).

Le travail à remettre est une discussion critique d’un ouvrage portant sur une des question abordées dans le séminaire (en général un livre entier, en aucun cas un seul article ou chapitre) choisi dans la bibliographie ou proposé préalablement à l’enseignant ou un rapport de colloque. Il est également possible de choisir un texte littéraire ou un essai d’un auteur chinois contemporain. Attention, il ne s’agit pas d’une “fiche de lecture” mais d’un texte rédigé sur le modèle d’un compte-rendu dans une revue académique, qui résume les conclusions principales de l’ouvrage, donne un aperçu des sources sur lesquelles il s’appuie, le replace dans l’ensemble de la littérature existante, et souligne son originalité.

Dans tous les cas, le travail, d’une longueur d’environ 2000 mots, devra être dactylographié et remis sous forme papier (aucun envoi par email ne sera accepté) au plus tard le 30 janvier 2017.
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Préparation des séances :

Pour chaque séance, une demi-douzaine d’articles sont suggérés comme lecture préparatoire. Il est demandé aux participants au séminaire d’en lire au moins deux avant chaque séance et d’être en mesure de les résumer et de les commenter.

Les articles sont disponibles via dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6eh0bcbjg19161i/AAAuh-EZU9i3tXXKaBX6febaa?dl=0 .

1) Introduction générale : État et société, culture d’élite et culture populaire 14/11

Dirlik, Arif and X. Zhang, eds, Postmodernism and China, boundary 2, vol 24:3, 1997; reprinted Duke UP 2000.

Fewsmith Joseph, China Since Tiananmen, 2nd edition, New York, Cambridge University Press, 2008 (en part. ch. 4 “The Enlightenment tradition under challenge” p.113-139).

Hockx, Michel and Julia Strauss, eds., Culture in the Contemporary PRC, China Quarterly special issue, vol. 183, Sept. 2005.

Link, Perry, Richard Madsen, Paul Pickowicz, eds., Unofficial China, Boulder, Westview, 1989; Popular China, Lanham, Rowman, 2002; Restless China, id., 2013.

Perry Elizabeth and Mark Selden, eds., Chinese society: change, conflict and resistance, Routledge, 2010.

Zha Jianying, China Pop. How soap operas, tabloids, and bestsellers are transforming a culture, NY, The New Press, 1996.

2) Les intellectuels et la question de l’autonomie 21/11

Articles théoriques :

Pierre Bourdieu, “The Intellectual Field: A World Apart” (1985) in In Other Words: Essays Towards a Reflexive Sociology, Stanford, Stanford University Press, 1990 ou “Le fonctionnement du champ intellectuel,” Regards sociologiques, no. 17-18, 1999.

George Konrád, Ivan Szelényi, Intellectuals on the Road to Class Power, NY, Harcourt, 1979, pp. 220-252 (chap 12 et 13).

Documents :

Jiang Shigong, “Chinese-Style Constitutionalism: On Backer’s Chinese Party-State Constitutionalism,” Modern China, 2014, Vol. 40(2) 133 –167.

Xu Jilin et al. “In Search of a Third Way. A Conversation regarding ‘Liberalism’ and the ‘New Left Wing’,” in G. Davies, ed, Voicing Concerns, Lanham, Rowman, 2001, p.199-226.

Articles de recherche :

Callahan, William, “Citizen Ai: Warrior, Jester, and Middleman,” Journal of Asian Studies, vol. 73.4, pp. 899-920.

Cheek, Timothy “Xu Jilin and the thought work of China’s Public intellectuals,” China Quarterly, No. 186 (June 2006).

Creemers, Rogier, “Why Marx still Matters”, ChinaFile, 16 décembre 2014, http://www.chinafile.com/reporting-opinion/viewpoint/why-marx-still-matters-ideological-drivers-chinese-politics

Creemers, Rogier, “China’s Constitutionalism Debate: Content, Context, and Implications., China Journal, no. 74, July 2015, pp. 91-109.

3) Les médias et Internet 28/11

Articles théoriques :

Kalathil, Shanthi and ‎Taylor C. Boas, Open Networks, Closed Regimes. The Impact of the Internet on Authoritarian Rule, Washington DC, Carnegie, 2003, chap. 1, p. 1-12. http://www.asu.edu/courses/pos445/Open%20Networks%20Closed%20Regimes.pdf

MacKinnon, Rebecca “China’s Networked authoritarianism,” Journal of Democracy, Volume 22, Number 2, April 2011, pp. 32-46.

Document :

Han Han, Blogs de Chine, Gallimard, 2012.

Articles de recherche :

Qian Gang and David Bandurski. 2010. “China’s Emerging Public Sphere. The Impact of Media Commercialization, Professionalism, and the Internet” in Susan Shirk, ed. Changing Media, Changing China. Oxford: OUP, pp. 38-76.

Strafella Giorgio & Daria Berg. 2015. The Making of an Online Celebrity: A Critical Analysis of Han Han’s Blog. China Information 29.3, 352-76.

Yang, Guobin. 2003. "The Internet and Civil Society in China: A Preliminary Assessment." Journal of Contemporary China. Volume 12, Number 36 (August 2003), pp.453 - 475.

Zhao Yuezhi, “Underdogs, lapdogs and watchdogs. Journalists and the public sphere problematic in China” in Edward X. Gu and Merle Goldman, eds, Chinese intellectuals between state and market, Routledge, 2004, p. 43-74.

4) Le débat sur les ONG et la société civile 5/12

Articles théoriques :

Frolic, Michael. “State-led civil society,” in Brook, Timothy and B. Michael Frolic, eds.. Civil Society in China. London: ME Sharpe, 1997, p. 46-67.

Scott, James. “Everyday Forms of Peasant Resistance”, The Journal of Peasant Studies, Volume 13, Issue 2, 1986, pp. 5-35. https://libcom.org/history/everyday-forms-peasant-resistance-james-c-scott

Articles de recherche :

Gu Edward X., “Non-establishment intellectuals, public space and the creation of non-government organizations in China,” China Journal, vol. 39, 1998, p. 39-58.

Lee Ching-kwan & Zhang Yonghong, “Bargained Authoritarianism”, American Journal of Sociology, 118.6, May 2013, 1475-1508.

O’Brien Kevin, “Rightful Resistance,” World Politics vol. 49.1 (Oct 1996), pp. 31-55. 

Wu Fengshi and Chan Kinman, “Graduated Control and Beyond: The Evolving Government-NGO Relations” in Eva Pils, ed., Locating Civil Society: Communities Defending Basic Liberties, China Perspectives, vol. 2012/3, p. 9-17. https://chinaperspectives.revues.org/5928

5) Productions culturelles et mémoire 9/1

Articles théoriques :

Scott, James, Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts, Yale, 1990, chap. 5 et 6, pp. 108-183.

Tilly, Charles, “Political Memories in Space and Time,” in Jonathan Boyarin, ed., Remapping Memory: the politics of TimeSpace, University of Minnesota Press, 1994. pp. 241-256

Documents :

Qian Liqun, “Refusing to Forget” in Chaohua Wang, ed., One China, Many Paths, London, Verso, 2003.

Qin Hui, “Women gai zenyang fansi wenge” (How should we remember the Cultural Revolution?) in Wenti yu Zhuyi. Qin Hui wenxuan (Problems and isms. Selected essays), Changchun, Changchun chubanshe, 1999, pp. 10-12.

Articles de recherche :

Ruby Watson, “Making Secret Histories. Memory and Mourning in Post-Mao China” in Memory, history, and opposition under state socialism, School of American Research Seminar Series, Santa Fe, 1994, pp. 65-85.

Paul Pickowicz, “Rural Protest Letters : Local Perspectives on the State’s Revolutionary War on Tillers 1960-1990” in Lee, Ching Kwan and Guobin Yang, eds. Re-envisioning the Chinese Revolution: The Politics and Poetics of Collective Memories in Reform China. Washington DC: W. Wilson Center Press, 2007, p. 21-49.

6) Anne-Marie Brady : “'Plus ça change: China's modernised propaganda system'” 16/1

Articles de recherche :

Brady, Anne-Marie, Marketing Dictatorship. Propaganda and thought work in contemporary China, Rowman and Littlefield, 2008.

Brady, Anne-Marie, “Unifying the Ancestral Land: The CCP's ‘Taiwan’ Frames”, The China Quarterly, Volume 223, September 2015, pp. 787-806.

Brady Anne-Marie, “Hollywood with Chinese characteristics,” 19 April 2016, http://www.resurgentdictatorship.org/hollywood-with-chinese-characteristics/

Shambaugh, David, “China's Propaganda System: Institutions, Processes and Efficacy,” The China Journal, No. 57 (Jan., 2007), pp. 25-58.

Tang Xiaobing, “Reflections on a Chinese Blockbuster,” MCLC, 2009. http://u.osu.edu/mclc/online-series/tangxb/

Veg, Sebastian “Propaganda and Pastiche: Visions of Mao in Founding of a Republic, Beginning of the Great Revival and Let the Bullets Fly,” China Perspectives, no. 2012/2, pp. 41-53.

Yan Xiaojun, “Engineering stability: Authoritarian Political Control over University Students in Post-Deng China,” The China Quarterly, vol. 218, June 2014, pp. 493-513.

7) Le nouveau cinéma indépendant 23/1

Documents:

Wu Wenguang, “DV: Individual Filmmaking,” in Berry Chris, Lü Xinyu, Rofel Lisa (eds.), The New Chinese Documentary Film Movement, For the Public record, Hong Kong, Hong Kong University Press, 2010, p. 49-55.

Jia Zhangke, “Irrepressible Images: New Films in China from 1995”, China Perspectives, No. 2010/1, pp. 45-52. URL : http://chinaperspectives.revues.org/5056

Zhao Liang, Petition, https://www.youtube.com/watch?v=09NvDTzqxFI

Articles de recherche :

Jie Li, “Filming Power and the Powerless,” China Perspectives, No. 2010/1, pp. 33-45, https://chinaperspectives.revues.org/5053 .

Pickowicz, Paul, “Social and political dynamics of underground filmmaking in China” in Paul G. Pickowicz and Yingjin Zhang, eds., From underground to independent : alternative film culture in contemporary China Lanham, Rowman & Littlefield, 2006, p.1-22.

Robinson Luke “From ‘Public’ to ‘Private’ : Chinese Documentary and the Logic of Xianchang,” in Berry Chris, Lü Xinyu, Rofel Lisa (eds.), The New Chinese Documentary Film Movement, For the Public record, Hong Kong, Hong Kong University Press, 2010, p. 177-194.

8) La littérature chinoise contemporaine  30/1

Articles théoriques :

Haraszti, Miklos, L'Artiste d'État: de la censure en pays socialiste. Fayard, 1983, pp. 199-242 [Chap. 11 à 13].

Bunn, Matthew, “Reimagining Repression : New Censorship Theory and After,” History and Theory, Volume 54, Issue 1, February 2015, pp. 25–44.

Documents :

Mo Yan, “Ceux qui content des histoires” (discours de remise du prix Nobel), https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2012/yan-lecture_fr.html

Yan Lianke, “Le Ciel et la vie choisissent celui qui perçoit l’obscurité,” (discours de remise du prix Kafka), Communications, no. 99, 2016.

Articles de recherche :

Link, Perry, “Politics and the Chinese Language,” China File, 26 décembre 2012, http://www.chinafile.com/politics-and-chinese-language .

Abrahamsen, Eric, “The Real Censors of China”, New York Times, 16 juin 2015, http://www.nytimes.com/2015/06/17/opinion/the-real-censors-of-china.html .

Programme :

14 novembre : Introduction générale : État et société, culture d’élite et culture populaire

21 novembre : Les intellectuels et la question de l’autonomie

28 novembre : Les médias et Internet

5 décembre : Le débat sur les ONG et la société civile

9 janvier : Productions culturelles et mémoire

16 janvier : Guest lecture Anne-Marie Brady (University of Canterbury): “Plus ça change: China's modernised propaganda system” Plus ça change? Media control under Xi Jinping (La conférence aura lieu en anglais)

Abstract
Since Xi Jinping took over the role of General Secretary of the Chinese Communist Party in 2012 there has been a tightening of social, political, and economic controls in China, alongside a renewed emphasis on CCP ideology. But to what extent are Xi’s measures a continuance of policies established by his predecessors Jiang Zemin (1989-2002) and Hu Jintao (2002-2012)? Do they reflect a new direction for CCP media management and social and political control? What is the agenda behind these changes and what do they tell us about the CCP’s hold on power? This paper analyses trends in media control during the Jiang and Hu eras and then examines to what extent Xi’s initiatives are a new direction for the CCP government.

Biography
Anne-Marie researches Chinese domestic and foreign politics and polar politics. She is editor-in-chief of The Polar Journal, and has published ten books and more than forty scholarly papers on a range of issues including China’s strategic interests in the Arctic and Antarctic, China’s modernised propaganda system, New Zealand-China relations, NZ foreign policy and competing foreign policy interests in Antarctica. She is a fluent Mandarin speaker with dual majors in Chinese, Political Science and International Relations. Anne-Marie is a Global Fellow at the Woodrow Wilson Centre in Washington DC, a non-resident Senior Fellow at the China Policy Institute at the University of Nottingham, and a member of the Council on Security Cooperation in the Asia-Pacific. In 2014 she was appointed to a two-year term on the World Economic Forum's Global Action Council on the Arctic.
Her recent publications include: Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China (Rowman and Littlefield, 2008), China's Thought Management (Routledge, 2012), The Emerging Politics of Antarctica (Routledge, 2013) and China as a Polar Great Power (Cambridge University Press and Wilson Press, 2017)

23 janvier : Le nouveau cinéma indépendant

30 janvier : La littérature chinoise contemporaine

 

Aires culturelles : Asie orientale,

Suivi et validation pour le master : Hebdomadaire semestriel (24 h = 6 ECTS)

Mentions & spécialités :

Domaine de l'affiche : Histoire - Histoire et civilisations de l'Asie

Intitulés généraux :

  • Sebastian Veg- Littérature et démocratie en Chine au XXe siècle : une histoire non institutionnelle du politique
  • Renseignements :

    ce séminaire s’adresse aux étudiants en master et en doctorat ; il est conçu à la fois pour donner des repères au non-spécialistes de la Chine et pour permettre aux spécialistes d’approfondir leur connaissance de la littérature secondaire sur la Chine contemporaine.

    This seminar is addressed to master’s and PhD students, it is conceived to provide general bearings to non-specialists of contemporary China, as well as to allow specialists to engage more broadly with secondary literature. 

    Direction de travaux d'étudiants :

    dans le domaine de l'histoire intellectuelle et culturelle de la Chine au XXe siècle.

    Réception :

    sur rendez-vous par courriel.

    Niveau requis :

    une excellente maîtrise de l'anglais est nécessaire. La connaissance du chinois est souhaitable mais pas indispensable.

    Adresse(s) électronique(s) de contact : veg(at)ehess.fr

    Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 15 décembre 2016.

    Contact : service des enseignements ✉ sg12@ehess.fr ☎ 01 49 54 23 17 ou 01 49 54 23 28
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