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Base de données des enseignements et séminaires de l'EHESS

Création, cognition et société

  • Jean-Marie Schaeffer, directeur d'études de l'EHESS, directeur de recherche au CNRS (TH) ( CRAL )

    Cet enseignant est référent pour cette UE

S'il s'agit de l'enseignement principal d'un enseignant, le nom de celui-ci est indiqué en gras.

Jeudi de 17 h à 19 h (salle 13, 105 bd Raspail 75006 Paris), du 24 novembre 2016 au 16 mars 2017. Séances supplémentaires les mercredis 11 janvier et 8 février (même horaire, même salle). Les séances du 23 février et du 9 mars sont annulées. Séances supplémentaires les 27 avril (de 11 h à 13 h, salle 7), 2 mai (de 11 h à 13 h, salle 13) et le 18 mai (de 15 h à 17 h, salle 7 puis de 17 h à 19 h, salle 3)

Le séminaire de cette année  tente d'élaborer un cadre théorique de l'étude des arts et de l'expérience esthétique qui tienne compte des trois défis majeurs que doit affronter cette : a) Un contexte historique caractérisé par l’importance accrue des pratiques artistiques dans les sociétés contemporaines (voir le récent rapport de l’Unesco consacré à l’importance économique des pratiques culturelles et artistiques dans la richesse économique) accompagnée d'une dé-définition du champ « classique » des arts sous la poussée notamment des pratiques culturelles issues des technologies modernes (photographie, cinéma, vidéo, créations numériques) ; b) la transformation des cadres cognitifs de l’étude des arts et des pratiques créatrices (dépassement de la séparation entre pensée humaniste et culture scientifique) et la mise en œuvre de nouveaux outils cognitifs : études expérimentales, modélisation mathématique, études quantitatives et statistiques, big data mining, ; c) la prise de conscience du fait que l’activité artistique elle-même un processus spécifique d’expérimentation cognitive, ce qui ouvre la voie à des dispositifs de recherche hybrides. Ce séminaire, qui accordera une place importante au cinéma conçu comme exemple paradigmatique de la dédéfinition de l'art, à l'analyse philosophique de  la dimension cognitive des pratiques artistiques et  au problème du statut socialement partagé des ressources cognitives mobilisées par les arts est adossé au programme de recherche IRIS (PSL) « Création, cognition et société ».

Martin Seel, professor of philosophy and aesthetics at the Goethe Universität Frankfurt (Germany), invited professor at the EHESS, one of the leading specialists of philosophical aesthetics in Germany and author among others, of Die Künste des Kinos (2013), will give four lectures on film :

11 janvier : Film Among the Arts

In comparison with architecture and music this lecture explores three questions: a) the specific spatial and temporal relations established by movies; b) the pictorial dynamics films especially display in their relation to photography and the relation of film to the performing arts ; c) analysis of the narrative disposition of movies in comparison especially with literature, accompanied by observations concerning the relationship between documentary and fictional films.

12 janvier :  Illusion and Immersion in Cinema

The foregoing analysis of the formal dispositions of – primarily fictional – films leads in the following lecture to a critique of illusionistic theories, proposing a revised understanding of bodily, emotional and intellectual involvement in the process of movies.

8 février : Film and Philosophy

Focusing on the internal affairs between philosophy and film, this lecture will argue that although the common point of reference of both enterprises lies in their ability to explore the human form of life from the inside out, film (as well as the other arts) remain in a permanent conflict with philosophy.

9 février : Dimensions of a Hermeneutics of Film

In summing up, the final lecture will distinguish several dimensions of hermeneutics in order to understand the modes of understanding movies and present to and demand from their viewers.

27 avril : Bence Nanay (University of Antwerp, Cambridge University), philosophe de la perception et spécialiste en esthétique philosophique, "Aesthetics and Perception"

Aesthetics is about experiences, so philosophy of perception is the natural place to turn if we want to engage with debates in aesthetics. This approach does not entail that all aesthetic phenomena are perceptual phenomena because philosophy of perception is about much more than just perception. Aesthetics is distinguished from philosophy of art, which has little to do with perception and experiences. This way of thinking about aesthetics can also avoid the complaints of the anti-aesthetics movements according to which aesthetics is either a narrow and somewhat irrelevant concept or so broad that everything would count as aesthetic. If we understand aesthetics in the light of philosophy of perception, we can avoid both of these potential problems.    

2 mai : Bence Nanay (University of Antwerp, Cambridge University), philosophe de la perception et spécialiste en esthétique philosophique, "Aesthetics and attention"

What you are attending to when you are looking at an artwork influences significantly your experience. If you are attending to something irrelevant, you’re missing  out on something relevant. I introduce the concept of ‘aesthetically relevant properties’ - properties that are such that attending to them makes an aesthetic difference. I argue that this concept is more useful than that of ‘aesthetic properties’ - properties such as beautiful, graceful, etc. But it is not only what you are attending to that matters. It’s also how you do so. I argue that our attention can be focused or distributed and a version of distributed properties is a central feature of at least some paradigmatic cases of our engagement with artworks and our some paradigmatic cases of aesthetic experiences in general.  

18 mai de 15 h à 17 h  : Bence Nanay (University of Antwerp, Cambridge University), philosophe de la perception et spécialiste en esthétique philosophique, "Aesthetics and mental imagery"

Mental imagery plays a crucial role in our engagement with art. And not just literature, where imagination is often highlighted (we imagine Anna Karenina dying and we’re sad), but also in the visual arts, music and conceptual art. And even in literature, I argue, it is mental imagery that plays an important role, not imagination, as traditionally construed. In the visual arts, imagery shows up in a variety of ways: in the case of still photographs, paintings and sculptures the temporal imagery represents the moments before and after the represented moment. In paintings, photos and film, the parts of the depicted scene that fall outside the frame are represented by means of mental imagery. Often we are also prompted to have mental imagery of something within the frame (say, the six foot tall Harvey). And in some works of conceptual art, the perceptual engagement with the work is deliberately replaced with the engagement by means of mental imagery. Different artistic traditions utilize mental imagery of different determinacy, with pictorial and literary modernism often opting for triggering ambiguous mental imagery.

18 mai de 17 h à 19 h : Bence Nanay (University of Antwerp, Cambridge University), philosophe de la perception et spécialiste en esthétique philosophique, "Relativising aesthetics"

Is the aesthetic domain a cultural universal - is it the same across cultures and historical eras? Or should we expect variations? Aesthetics as a discipline has its history but does our aesthetic engagement with artworks (and with other things) have a history? Does it vary across cultures? Given that all the three mental phenomena I talked about in the previous three lectures (perception, attention, imagery) seem to depend on cultural and historical context (partly because of top-down influences on perception, attention and imagery), I argue that what we, in Western Europe, now, in the 21st Century, single out as aesthetic is very much a culturally and historically specific way of engaging with artworks, which is very different from the way we did so 250 years ago and probably also different from the way we will do so in 250 years. I use the case study of picture perception to argue that aesthetics as a discipline has the unfortunate tendency to generalise from our specific and non-representative aesthetic attitude, vaguely associated with pictorial modernism.
 

Mots-clés : Esthétique,

Suivi et validation pour le master : Hebdomadaire semestriel (24 h = 6 ECTS)

Mentions & spécialités :

Domaine de l'affiche : Signes, formes, représentations

Intitulés généraux :

  • Jean-Marie Schaeffer- Création artistique et relation esthétique : objets, cadres catégoriels et fonctions
  • Renseignements :

    séminaire doctoral validable par les étudiants de master.

    Direction de travaux d'étudiants :

    sur rendez-vous le mardi matin. Contact par courriel.

    Réception :

    sur rendez-vous pris par courriel.

    Adresse(s) électronique(s) de contact : schaef(at)ehess.fr

    Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 17 mai 2017.

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