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Base de données des enseignements et séminaires de l'EHESS

Médias et pouvoir, de l'URSS à la Russie

  • Françoise Daucé, directrice d'études de l'EHESS (TH) ( CERCEC )

    Cet enseignant est référent pour cette UE

S'il s'agit de l'enseignement principal d'un enseignant, le nom de celui-ci est indiqué en gras.

2e et 4e vendredis du mois de 9 h à 11 h (salle 6, 105 bd Raspail 75006 Paris), du 25 novembre 2016 au 23 juin 2017. Séance supplémentaire le 21 avril (de 15 h à 17 h, salle 5, 105 bd Raspail 75006 Paris). La séance du 9 juin se déroulera en salle 5

Ce séminaire souhaite contribuer au renouvellement des réflexions sur les pratiques médiatiques et les reconfigurations de l'espace public dans les contextes autoritaires à partir du cas de la Russie contemporaine. Les contraintes et les dominations qui s'exercent sur les médias russes sont souvent pensées dans les catégories anciennes de la « censure » et de la « propagande ». Le séminaire souhaite mettre ces lieux communs à l'épreuve de la digitalisation engagée depuis le début des années 2000 en Russie. Il s’agira de penser tant les libertés nouvelles que les formes multiples et évolutives de régulation des médias permises par le développement des nouvelles technologies de l'information et de la communication. Un intérêt particulier sera accordé aux conflits que ces régulations suscitent mais aussi aux compromis qui les accompagnent. La réflexion sera menée à partir d'enquêtes empiriques sur les pratiques numériques dans les médias russes. Si la situation des médias en Russie, est spécifique, son étude s’inscrit aussi dans des problématiques générales de la sociologie du journalisme et des médias à l'ère numérique. L’approche sur ces questions sera donc bâtie dans un rapport comparatif et réflexif avec les sociologies développée dans d’autres espaces.

24 mars 2017 : Natalia Rulyova (Université de Birmingham), « News Consumption : How Millennial News Consumers Are Different from Their Parents ? »
The seminar will examine the main shifts that have occurred to Russian people’s media consumption between 2007 and 2017. These shifts reflect global trends of the last decade. The paper will compare the results of Dr Rulyova’s two research projects with a ten year-gap between them. In 2007, the main source of news in Russia was television and, specifically, news bulletins on main state-controlled television channels, including Channel One and Rossiya. In 2017, over 90% of Russian university students get their news via the internet and, more specifically, social media, with VKontakte being their platform of preference. They hardly ever choose to watch news on TV unless they happen to be in the company of their parents or grandparents at home. The paper will discuss the implications that these changes in media consumption have for individual citizens and society overall. What is the impact of social media on news consumption and the ways in which people shape their understanding of the world? Is young Russians’ news consumption different from that in other countries since Russian citizens operate in heavily state-controlled mass media environment? Do Russian users create and disseminate news? Do they check news for veracity? Are they more or less prone to be manipulated by state propaganda than their parents? What sort of news are they interested in and why? These are some of the questions that will be explored in the seminar.

Reading :

  • S. Hutchings and N. Rulyova (2009), Television and Culture in Putin’s Russia: Remote Control (London and New York: Routledge), chapter ’Television through the Lens of the Post-Soviet Viewer’, pp. 195-217
  •  N. Rulyova and H. Westley (2017) ‘New News Genres’, article submitted to the Digital Journalism and Journalism Practice (under review)

21 avril : Natalya Rulyova, de l'Université de Birmingham,professeure invitée à l'EHESS, interviendra sur le thème "Genre in Social Media: Collective and Individual Identities Shaped through Rhetorical Genres"

Vous trouverez ci-dessous le résumé de l'intervention de N. Rulyova et les références bibliographiques liées à cette présentation.

The seminar Genre in Social Media: Collective and Individual Identities Shaped through Rhetorical Genres will explore Russian social media discourse in blogs, tweets and youtube videos. Underpinned by the concept of genre as a ‘social action’ (Miller 1986), the study of language in social media helps us understand how individual and collective identities are shaped in social media. The first case study examines how an individual blogger’s identity is formed with the help of rhetorical genres. Each genre used by the blogger Alexei Navally, whether it is a piece of investigative journalism or a comment on a new law represents an aspect of Navalny’s identity. It is argued that a social media identity is shaped through the genres used by the blogger. The second case study focuses on the shaping of collective identities by looking at the social media reaction to the fall of a meteor in Chelyabinsk. On the one hand, there are many videos of the event posted on Youtube by male drivers: they contain a primary, unedited reaction of awe often expressed in multiple expletives. On the other hand, a large number of tweets which were posted after the event represent secondary, more thought-out and intentionally witty responses to the event. Genre analysis helps separate between these primary and secondary speech genres (Bakhtin) and to show that the use of social media platforms is specific to social groups, members of which perform certain genres and inhabit particular virtual spaces where these genres dominate. The paper concludes that both individual and collective identities in social media are shaped and expressed through genres, which organise social media space.

Reading:

  • Rulyova, N. (2017) ’Genre and Identity in Russian New Media Users’ Response to a Meteor Shower in Chelyabinsk in 2013’, in Carolyn R. Miller and Ashley R. Kelly (eds), Emerging Genres in New Media Environments (Palgrave Macmillan)
  • Rulyova (2016) ’Genre in the Russian Blogosphere’, in  Natasha Artemeva (ed.), Genre Studies Around the Globe: Beyond the Three Traditions (Alberta, Canada: Incited Publication)

28 avril : Roman Abramov (National Research University Higher School of Economics) "The reforms of higher education, managerialism and academic profession"

12 mai : Roman Abramov (National Research University Higher School of Economics) "Popular science and the professionalization of the science journalism in Russia"

Aires culturelles : Russie,

Suivi et validation pour le master : Bi/mensuel annuel (24 h = 6 ECTS)

Mentions & spécialités :

Domaine de l'affiche : Sociologie

Intitulés généraux :

  • Françoise Daucé- Sociologie des régimes autoritaires dans les sociétés libéralisées. Les paradoxes de l'oppression, de l'URSS à la Russie
  • Renseignements :

    contacter l'enseignante par courriel.

    Réception :

    sur rendez-vous.

    Adresse(s) électronique(s) de contact : francoise.dauce(at)ehess.fr

    Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 7 juin 2017.

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